Vidste du det om omega-3?

De fleste af os har hørt om sundhedsmæssige fordele ved både tran og omega-3. Men hvad er omega-3 egentlig? Hvorfor skal vi spise det, og hvordan får vi nok af det? Her er alt, hvad du behøver at vide.

Hva er omega-3?

Forskning viser, at de essentielle omega-3-fedtsyrer er gavnlige for vores krop, og vi har brug for at få dem tilført via kosten. Det er de langkædede omega-3-fedtsyrer, der har vist sig at have de største sundhedsmæssige fordele. Flerumættet fedt i form af omega-3-fedtsyrerne DHA og EPA bidrager til:

         ● at opretholde en normal hjertefunktion;*
         ● at opretholde et normalt syn;**
         ● at opretholde en normal hjernefunktion.**

Læs også: sådan påvirkes hjernens udvikling af omega-3

Læs også: Hvorfor er omega-3 vigtig for barnets syn?

Omega-3 fra både fisk og planter

Fisk, der lever af alger rige på EPA og DHA, får et højt indhold af omega-3-fedtsyrer. Små fisk spises af større fisk, og på den måde koncentreres de langkædede omega-3-fedtsyrer. Mennesker, der herefter spiser fisk og skaldyr, får en øget mængde af disse sunde fedtsyrer i kroppen.

Omega-3 fra planteriget i form af den kortkædede ALA-fedtsyre skal omdannes til de langkædede EPA-fedtsyrer og videre til DHA, inden kroppen kan nyde godt af dem. Menneskekroppens omdannelse af ALA til EPA er ikke særligt effektiv. Derfor skal vi indtage meget større mængder af planteolierne end af fiskeolierne for at opnå de samme niveauer af omega-3-fedtsyrerne EPA og DHA i kroppen.

Hva skal man spise for at få omega-3?

I modsætning til andre vigtige næringsstoffer produceres omega-3 ikke naturligt i kroppen. Derfor er vi helt afhængige af at få omega-3-fedtsyrer tilført via kosten, og kroppen kan bedst udnytte omega-3-fedtsyrerne fra havdyr. De største mængder af omega-3 finder vi i fede fisk som laks, sild, ansjoser, sardiner, helleflynder og makrel. Også mager fisk som torsk, sej, lyssej og havtaske indeholder omega-3, men i mindre mængder.

De kortkædede omega-3-fedtsyrer finder vi for eksempel i rapsoliebaserede fedtstoffer til madlavning, som for eksempel flydende margarine. De findes også i korn, frø og soja-/majsolier. Hørfrø har et særligt højt indhold af omega-3.

Da det hovedsageligt er fra fede fisk, vi får tilstrækkelige mængder af de langkædede omega-3-fedtsyrer, er det vigtig at tage tilskud af omega-3, hvis man ikke spiser nok fisk.

E-vitamin beskytter den vigtige omega-3-fedtsyre DHA
Omega-3-fedtsyrer som DHA bygges ind i kroppens celler og holder overfladen smidig og fleksibel. DHA er derfor afgørende for både cellernes struktur og funktion. Men denne type fedtsyrer oxiderer (harskner) let. Og det vil have en negativ effekt på cellernes funktion.

Antioxidanter er kroppens naturlige forsvar mod oxidering, og de forhindrer dannelsen af en skadelig ubalance i kroppen også kendt som oxidativ stress.

E-vitamin er en vigtig fedtopløselig antioxidant, der bidrager til at beskytte cellerne imod oxidativ stress. Den naturlige form af E-vitamin er den, der bedst kan optages i kroppen. I HappyMe bruger vi E-vitamin, der er udvundet af sojabønner (ikke-genmodificerede).

HappyMe Chewable Calamari Omega-3 er udviklet til at bidrage til barnets normale udvikling og indeholder omega-3-fedtsyrerne DHA og EPA samt vitamin D og E.  I modsætning til andre omega-3-tilskud på markedet er råvaren blæksprutter og ikke fisk. 

 

*Den gunstige effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg DHA og DHA.
**Den gunstige effekt opnås ved et dagligt indtag på 250 mg DHA.