Børns immunforsvar

D-vitamin er en nøgle til kroppens immunforsvar og hjælper med at aktivere det ved behov.

De første år i børnehaven og skolen kan være en udfordring for både voksne og børn. Børnene bruger meget tid indendørs, har ikke altid den bedste håndhygiejne og er ofte meget tæt sammen. Det er en stor udfordring for et immunforsvar, der endnu ikke er færdigudviklet. Særligt om efteråret og om vinteren er det svært at undgå at blive ramt af forkølelse.

Immunsystem og D-vitamin?

D-vitamin bidrager til immunsystemets normale funktioon hos børn og er en nøgle til kroppens immunforsvar som hjælper med at aktivere det når der er behov.

D-vitamin produceres i huden, når UV-stråler rammer den, men denne produktion er ikke tilstrækkelig til at opretholde det nødvendige niveau af D-vitamin i kroppen. Især ikke i vinterhalvåret, hvor vi kun får meget lidt sollys. Derudover hæmmer det tøj og den solcreme, vi beskytter børnene med om sommeren, produktionen af D-vitamin i huden.

Kostundersøgelser viser, at hverken børn, unge eller voksne i Norge spiser så meget fisk, som myndighederne anbefaler. I alle disse alderskategorier er der også påvist grupper, der har utilstrækkelige mængder af D-vitamin i kroppen. Derfor er det vigtigt, at børnene får tilført nok D-vitamin via maden. Fed fisk som laks og ørred er en god kilde til D-vitamin. Det kan også være en god ide at følge myndighedernes råd og give barnet et tilskud af D-vitamin.

Læs også: Vi spiser mindre fisk og for lidt D-vitamin

HappyMe Chewable Calamari Omega-3 indeholder omega-3-fedtsyrerne DHA og EPA samt vitamin D og E. Produktet er det eneste omega-3-tilskud på markedet, der indeholder både blæksprutteolie og E-vitamin. Én enkelt gelépude om dagen er nok til børn. Den dækker behovet for en fuld dagsdosis af den essentielle fedtsyre DHA, som har en dokumenteret effekt på hjerne- syns- og hjertefunktionen. 

 

D-vitamin bidrager til immunsystemets normale funktion hos børn og fungerer som en nøgle til kroppens immunforsvar, der hjælper med at aktivere det ved behov.

D-vitamin produceres i huden, når UV-stråler rammer den, men denne produktion er ikke tilstrækkelig til at opretholde det nødvendige niveau af D-vitamin i kroppen. Især ikke i vinterhalvåret, hvor vi kun får meget lidt sollys. Derudover hæmmer det tøj og den solcreme, vi beskytter børnene med om sommeren, produktionen af D-vitamin i huden.

Kostundersøgelser viser, at hverken børn, unge eller voksne i Norge spiser så meget fisk, som myndighederne anbefaler. I alle disse alderskategorier er der også påvist grupper, der har utilstrækkelige mængder af D-vitamin i kroppen. Derfor er det vigtigt, at børnene får tilført nok D-vitamin via maden. Fed fisk som laks og ørred er en god kilde til D-vitamin. Det kan også være en god ide at følge myndighedernes råd og give barnet et tilskud af D-vitamin.